Berätta om byråkrati och dålig behandling i Socialtjänsten!
Det är svårt att få rätt hjälp av socialtjänsten. Det är den erfarenhet som många har. Och det har blivit krångligare på senare år. Det finns tyvärr gott om exempel på hur den som har rätt till hjälp inte får det på grund av olika skäl – bland annat onödig byråkrati.
Verdandi vill försöka göra något åt problemen. Därför vill vi ge möjlighet till alla Verdandister att berätta sin historia.
- Har du själv blivit illa behandlad i socialtjänsten?
- Eller har någon du känner råkat illa ut?
Det du berättar är självklart anonymt – om inte du vill annorlunda!
Du kan skriva ner din berättelse och mejla den till Ann-Mari Wulfstrand-Byhlin. Hon är ordförande i Verdandis Alkohol- och drogpolitiska arbetsgrupp. Eller ringa Magnus Bååth, som jobbar på förbundskansliet, så lyssnar han på din berättelse.
Tanken är att samla ihop våra erfarenheter i Verdandi. Sedan ska vi prata med de politiker och beslutsfattare som bestämmer över socialtjänsten.
Det har blivit mer byråkratiskt att vara socialarbetare. Upplevelsen är att socialtjänsten inte fullt ut klarar av att hantera ”social misär”. Känslan är att det finns alltför många tjänstemän vars fokus ligger på att hålla budget och göra besparingar för myndigheten, än att faktiskt effektivt och korrekt hjälpa människor i behov. Vi vill:
- Göra en beskrivning av problem i socialtjänsten utifrån Verdandis egna erfarenheter.
- Fundera över orsakerna till problemen.
- Uppvakta Socialdepartementet och kräva att man tar bort hinder för bra bemötande och rätt hjälp i socialtjänsten.
Kontakta Ann-Marie, e-post: ann-mari.wulfstrand-byhlin@verdandi.se eller Magnus Bååth, telefon 070-725 58 00.