• PRESS
  • VERKTYG
  • KONTAKT

Verdandi

Vi kämpar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och droger.

Vi kämpar för social rättvisa och ett samhälle fritt från alkoholskador och droger.

  • OM VERDANDI
  • NYHETER
  • BLI MEDLEM
  • MATERIAL
    • Affisch ”Fanor”
    • Alkoholpolitiskt program
    • Brukarinflytande
    • Handlingsplan mot fattigdom
    • Instruktion revisorer
    • Instruktion valberedningar
    • Interkulturellt program
    • Julkort
    • Jämställdhetspolicy
    • Kortprogram
    • Rapport: Förorterna som moder Svea glömde
    • Rätten till ett värdigt liv
    • Socialpolitiskt program
    • STUDIEMATERIAL
    • VERDANDIS RÄTTVISEBUSSAR
    • Verdandis Policydokument
    • Verdandisten
    • Vi är Verdandi
    • Våra stadgar
  • REGIONALT OCH LOKALT
  • BRUKARKRAFT

Aktuellt

Verdandi i Dagens ETC: Stoppa jakten på medmänniskorna som har det svårt

Verdandi debatterar i Dagens ETC 220610 om vilken valrörelse vi vill se de kommande månaderna: "Verdandi önskar en valrörelse där social rättvisa står i centrum. Vi behöver en politik som tar ställning för ett samhälle … [Läs mer...]

Läs tidigare artiklar från Aktuellt

FacebookInstagramTwitter

Nyheter

Ladda ner Verdandis Sommarkatalog 2022 – verksamhet på 12 orter

Stort intresse för Bostad Först – Verdandis arbete mot hemlöshet i Örebro

Verdandi debatterar i Altinget: Fördubbla dagersättningen till asylsökande

VERDANDI LOKALT OCH REGIONALT

INTRESSEANMÄLAN

Ja, jag är intresserad av att bli medlem!

Tack för din intresseanmälan! Vi kommer att skicka mejl till dig

treord2

VERDANDI PÅ FACEBOOK

VERDANDI PÅ FACEBOOK
Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy

Verdandi debatterar i Altinget: Totalförbjud reklam för nätkasinon

februari 9, 2022 By Marja Koivisto

Verdandi debatterar i Altinget och kräver en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Regeringen har nyligen presenterat förslag om en förstärkt spelreglering. Förslagen kommer efter den starka kritik som följt på omvandlingen av spelmarknaden. Vi i Verdandi hade sett fram emot en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Tyvärr blev vi än en gång besvikna, skriver Verdandis ordförande Emmeli Wulfstrand.

Vi i Verdandi möter ofta människor som utvecklat spelberoende och som lurats till att spendera mycket pengar på spelbolagens sajter. Därför har vi sett fram emot en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Inte minst efter Magdalena Anderssons (S) tal med anledning av att hon utsågs till Sveriges första kvinnliga statsminister. Då upprepade hon flera gånger: ”Jag vet att Sverige kan bättre”. Vi hoppades att detta skulle återspeglas inom många sakpolitiska områden och också i åtgärderna mot spelmissbruk.

Spelmarknaden har sprängt alla gränser

Tyvärr blev vi än en gång besvikna. Förslagen från regeringen är långt ifrån tillräckliga. Regeringen har inte ens gått så långt som spelmarknadsutredningen gjorde – en utredning som vi kritiserade för att vara helt otillräcklig. Spelberoende drabbar både dem som fastnar i missbruk men också många anhöriga som kan få sin trygghet och ekonomi raserade.

Att försöka stänga ute olicensierat spel och hindra illegal spelverksamhet är naturligtvis lovvärt. Och att licenshavare blir skyldiga att lämna statistikuppgifter är i sig inte dåligt. Men inget av detta riktar in sig på de verkliga och stora problemen med en spelmarknad som sprängt alla gränser i sina försöka att skapa nya beroenden och få fler att börja spela på nätet.

Begränsa spelreklamen

Vi saknar generella och hårda begränsningar av spelreklam. Vi skulle helst se ett totalförbud för reklam för nätkasinon. Och framför allt vänder vi oss mot den typ av reklam som syftar till att ge förmåner riktade till spelare. Spelföretagen ”bjuder” på gratis spel eller insättningar på spelkontot för att fler ska fastna i ett beroende och missbruk. Ofta är denna reklam dessutom riktad direkt till sådana spelare. Sådan aggressiv marknadsföring borde vara förbjuden.

Dessutom saknar regeringens lagrådsremiss relevanta åtgärder för att i större utsträckning skydda spelmissbrukare. Vården för personer med spelmissbruk borde byggas ut ordentligt och betalas av spelbolagen själva. Spelbolagen borde också åläggas att informera om riskerna med spelande på ett väsentligt tydligare sätt. Att slentrianmässigt hänvisa till stödlinjen.se räcker inte. Fortfarande är de flesta åtgärder mot spelberoende sådana som den enskilde spelaren ska ta tag i själv.

Grattis till spelbolagen

Så tyvärr tvingas vi konstatera att spelbolagen än en gång kan gratulera sig själva till en lönsam marknad som i stor utsträckning fortsätter att ge möjligheter till miljardvinster på bekostnad av konsumentskydd och långsiktig hållbarhet på spelmarknaden.

Länk till artikeln:

https://www.altinget.se/omsorg/artikel/verdandi-totalforbjud-reklam-for-natkasinon

Dela det här:

  • Tweet
  • E-post

Relaterade

Arkiverad under: Nyheter

KONTAKT

Verdandi
Telefon: 08-642 28 80
E-post: info@verdandi.se
Adress: Fatbursgatan 8, 118 54 STOCKHOLM

VERDANDIS STADGAR

Vill du läsa Verdandis stadgar? Du hittar dem i menyn under Material.

TYCK TILL OM HEMSIDAN!

Hej, vi tycker det är viktigt att du gillar vår hemsida. Här kan du lämna dina synpunkter.

VERDANDI TWITTRAR

verdandisverigeVerdandiforbundet@verdandisverige·
juni 10, 2022

Verdandis Emmeli Wulfstrand och Lars Ohly debatterar i Dagens ETC: "Vi behöver inte fler förslag för att öka pressen på dem som har minst." https://www.etc.se/debatt/stoppa-jakten-paamedmaenniskorna-som-har-det-svaart #svpol

Reply on Twitter 1535211709081833472Retweet on Twitter 1535211709081833472Like on Twitter 1535211709081833472Twitter 1535211709081833472
Load More...

© Verdandi Sverige

loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.